Het gebruik van de cabrioletkap

• Openen:
Als uw auto van een nieuwe PVC-Vinyl cabrioletkap is voorzien mag deze minimaal 24 uren niet geopend worden, een stoffen kap mag gedurende 1 week na montage niet worden geopend. Dit is nodig om de kap optimaal aan te passen en in te stellen op het kapframe, verbindingen en draaipunten van uw cabrio. Ontgrendel de kap altijd aan de voorzijde voordat u de achterruit los ritst. Rits ook altijd de achterruit op z’n plaats voordat u de kap volledig sluit. Open of sluit de cabrioletkap niet, wanneer de temperatuur lager is dan 5 °C omdat daardoor de kap, constructie en de ruit ernstig beschadigd kunnen worden. Open de cabrioletkap niet wanneer deze nat is; u voorkomt hiermee dat de kap snel verkleurt en de toplaag en de kapopbergplaats worden aangetast en schimmelvorming ontstaat.

• Vervangen van de cabrioletkap:
Indien uw kap vervangen moet worden, ga dan niet op zoek naar de goedkoopste cabrioletkap of leverancier. Het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ geldt vooral bij cabrioletkappen omdat arbeidskosten een belangrijk deel van de totaalprijs uitmaken. Het monteren van een kap is een vak op zich en kunt u derhalve beter overlaten aan een gespecialiseerd bedrijf; zij beschikken immers over de gereedschappen, onderdelen, kennis en ervaring. Cabrio Service Nederland is een FOCWA-erkend bedrijf met ruime ervaring op dit vakgebied.

• Onderhoud & stallen:
Inspecteer regelmatig uw cabrioletkap (afsluitingen, framerubbers, riemen, kabels en regengoten) wanneer deze wordt geopend of gesloten. Een snelle reactie kan extra schade voorkomen aan de kap, de isolatie, het frame of de achterruit. Als er roest op het kapframe zit, dient dit te worden verwijderd waarna een nieuwe coating moet worden aangebracht. De gesloten positie is voor de cabrioletkap het beste. Zo kreukt deze het minst en blijft hij mooi in model. In de winterstalling de kap altijd volledig gesloten, en afgedekt door een stofhoes. Nooit onder een z.g waterdichte hoes stallen, daar blijft vocht onder hangen en kunt u in het voorjaar paddestoelen plukken.

 

Het reinigen van de cabrioletkap

• Glazen achterruiten mogen uitsluitend worden schoongemaakt met water en glasreiniger. Wees daarbij uiterst voorzichtig met de achterruitverwarming. Let er ook op dat de glasreiniger niet in de kapnaden, het naaiwerk of de gesealde randen loopt.

• Plastic achterruiten in cabrioletkappen dienen regelmatig te worden gereinigd. Echter, plastic ruiten zijn zacht en kunnen gemakkelijk krassen. Spuit of blaas daarom eerst alle vuil, stof en zand van het ruitoppervlak alvorens u met water of een sopje (met milde zeep) de ruit schoonmaakt. Vervolgens kunt u de ruit voorzichtig droogmaken met een tissue of zachte doek. U mag nooit ronddraaiende bewegingen maken en gebruik nooit harde borstels of schuurmiddelen.

• Hoewel cabrioletkappen met glazen ruiten goed bestand zijn tegen wasstraten, dient u erop te letten dat u geen waslaag over de cabrioletkap laat spuiten! Ga nooit met een cabrioletkap met een plastic ruit door de wasstraat!

• U kunt de cabrioletkap het beste met de hand wassen met zacht (kalkarm) water met een milde zeep (bijvoorbeeld groene zeep). Was de kap nooit in de felle zon! Was altijd de gehele kap of afdekhoes en niet slechts een gedeelte om plaatselijk glimmende plekken en kringen te voorkomen. Gebruik geen zeem of doeken want deze laten pluksels en pluisjes na.

• Probeer de cabrioletkap in de directe zon volledig te laten opdrogen terwijl u de auto droog zeemt.

• Wij raden het gebruik van impregnerende vinyl beschermingsmiddelen en conserveringsmiddelen voor kappen ernstig af. De kap gaat daardoor niet langer mee, hij veroudert eerder en de kleur vergrijst.

• Gebruik voor het schoonmaken geen: heet water, oplosmiddelen, ontvetters, bleekmiddelen, (hars)cleaners of schuurmiddelen.

• Algen verwijdert u het beste met een vloeibare alkalivrije huishoudzeep (Groene zeep van Driehoek) Maak een sopje en smeer uw dak daar goed mee in op een vochtige dag, laat het uren intrekken net zo als dat uw vuile was een nachtje laat inweken. Neem echt de tijd voor een goed resultaat, als uw kap echt schoon is zult u zien dat de kleur weer hersteld is. U hoeft dan nog maar een paar keer per jaar uw kap te reinigen. Te weinig is niet goed, teveel ook niet.

• Als u een gebruikte cabrio gekocht heeft weet u natuurlijk nooit wat de vorige bezitter uitgespookt heeft, het zou kunnen zijn dat door overdadig gebruik van verkeerde middelen de kap grauw blijft. Vervangen is dan de enige remedie.

• Het moderne kapmateriaal is 100% waterdicht en behoeft nooit te worden geïmpregneerd. Degene die u dat aanbieden, willen u alleen maar een busje aansmeren. Als een kap doorslaat is vervanging de enige afdoende oplossing. Met tentensprays en smeermiddelen kunt u de vervanging hooguit een paar maanden uitstellen.

Met dank aan onze vrienden van Cabrio-Partner!

Meer info nodig? Klik hier.